17 Φεβρουαρίου 2015

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ: ὑμᾶς φιλῶ αλλ” οὐ γαμῶ! /ΑΡΧΙΛΟΧΟΣ



Στίχοι:  
Μουσική:  

Εγώ δε θέλω στη ζωή να κυβερνήσω
θέλω να μείνω οπαδός φανατικός
αυτών που πάντοτε την τρώνε από πίσω
και στο μηδέν ξαναγυρνάνε διαρκώς
Χαιρετίσματα λοιπόν στην εξουσία
εγώ κρατάω την ουσία κι ονειρεύομαι
παίρνω την κιθάρα μου και τραγουδάω
σας αγαπάω μα δεν παντρεύομαι
    Οὐκ ἐθέλω ἄρχειν ἀλλ” ἐμμένειν ἀκόλουθος πιστός, τῶνδ” ὑποζυγίων καὶ ἀπολωλότων ἐσαεὶ. 
Χαῖρε οῦν Δεσποτεία κατ”  ὄναρ  ἔχω τήν  Ἀλήθειαν, αἴρων κιθάραν ἐμήν κιθαρῳδῶ: ὑμᾶς  φιλῶ αλλ” οὐγαμῶ!
Εγώ δε θέλω να με κάνετε σατράπη
ούτε συνένοχο σε κόλπα ομαδικά
απ’ το ραδιόφωνο σας στέλνω με αγάπη
τα τραγουδάκια μου και δυο γλυκά φιλιά
Χαιρετίσματα λοιπόν στην εξουσία
εγώ κρατάω την ουσία κι ονειρεύομαι
παίρνω την κιθάρα μου και τραγουδάω
σας αγαπάω μα δεν παντρεύομαι
Εγώ δε θέλω τον αρμόδιο να παίξω
να αποφασίζω κεκλεισμένων των θυρών
είμαι απ’ αυτούς που πάντα μένουνε απ’ έξω
γιατί δεν έχω ούτε γραβάτα ούτε παπιγιόν
Οὐκ ἐθέλω σατράπην ὀρισθῆναι, οὐδέ συμπαιγνίας συνένοχον εἶναι. Τηλόθεν μεθ” ἡδέων ἀσπασμῶν πέμπω ὑμῖν ἀσμάτια ἐμὰ (Χαῖρε οῦν…)
Oὐκ ἐθέλω εὐπατρίδην παραστῆσαι τῶν λάθρᾳ βουλευομένων. Εἰμί τῶν αποκλειομένων, ὠς μὴ φέρων λοφεῖον ἤ χλαμύδα πορφυράν (Χαῖρε οῦν…) 
Χαιρετίσματα λοιπόν στην εξουσία
εγώ κρατάω την ουσία κι ονειρεύομαι
παίρνω την κιθάρα μου και τραγουδάω
σας αγαπάω μα δεν παντρεύομαι. Πηγή…
Ο Αρχίλοχος ανέφερε για την ολική έκλειψη ηλίου της 6ης Απριλίου του 648 π.χ.χ., από όπου και αντλούμε πληροφορίες για την χρονολογία της δράσεως του. Ο Θαλής προείπε την έκλειψη ηλίου το 585 π.χ.χ., και έγραψε επικούς στίχους για τα ουράνια σώματα. Ο Θαλής, από πολλούς ακαδημαϊκούς στον διεθνή χώρο θεωρείται ο πατέρας της φιλοσοφίας γενικά. Αλλά και ο Αρχίλοχος, θα μπορούσαμε να πούμε, είναι ο θεμελιωτής της πρακτικής φιλοσοφίας, καθώς εγκαταλείπει τις συμβολικές αξίες και περνάει στις χρηστικές. Οπως και να έχει, η έκλειψη ηλίου είναι σημαντικός παράγοντας και των δύο αυτών γιγαντιαίων μορφών.
Εάν μου επιτρέπετε, θα σας συστηθώ. Είμαι ο Αρχίλοχος ο λυρικός ποιητής στην υπηρεσία του Άρη:
……
Τον Άρη εγώ ξέρω ρηγάρχη μου
σ” αυτόν δουλεύω, ωστόσο
με το γλυκό τους χάρισμα
με προίκισαν οι μούσες.
(Μετάφραση: Ι. Θ. Kακριδής)
Ο Ενυάλιος (Ἐνυάλιος) είναι αρχαίος θεός της Ελληνικής μυθολογίας. Συχνά ταυτίζεται με τον Άρη, ενώ εμφανίζεται και ιδιαίτερα ως ξεχωριστός θεός. Ήταν θεός της πολεμικής μάχης και του σπαθιού. Σύμφωνα με τον μύθο ήταν γιος του Άρη και της Αφροδίτης, και αδελφός του Έρωτα. Κατά άλλες πηγές ήταν γιος του Άρη και της Αλειθίνας. Αδελφή του ήταν η Ένυώ.
όπως σωστά καταλάβατε είμαι
ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΗΤΗΣ
Είμαι στη δούλεψη εγώ του Ενυάλιου τ” αφέντη, μα ακόμα
και των Μουσών τ” ακριβό δώρο το ξέρω
(Μετάφραση: Θρ. Σταύρου)

Πριν την γέννηση του Αρχίλοχου ο πατέρας του επισκέφτηκε το μαντείο των Δελφών όπου και πήρε από τον Απόλλωνα τον εξής χρησμό: «Ένας αθάνατος υιός θα σου γεννηθεί».
Ο Αρχίλοχος γεννήθηκε στη Πάροκαι γνώρισε τη μεγαλύτερη του ακμή περίπου το 650 π.χ.χ. Ο πατέρας του ήταν ο Τελεσικλής και μητέρα του η Ενίπω και υπήρξε αρχηγός της αποικιστικής εκστρατείας στη Θάσο. (Ο μουσικός πολιτισμός των Θασίων αρχίζει περίπου τον 7ο π.χ.χ. αιώνα, όταν αποικιστικός χρησμός του μαντείου των Δελφών παρακινούσε τους Πάριους:
«Άγγειλον Πάριοις Τελεσικλέες ως σε κελεύω. Νήσω εν Ηερίη (Θάσο) κτίζει ευδείελον άστυ».
Όπως ήταν φυσικό η δελφική συμβουλή είχε αποδέκτη τον Τελεσικλή ο οποίος κατείχε ιερατικό αξίωμα. Ο Τελεσικλής μαζί με το γιο του, τον Αρχίλοχο, ηγήθηκαν της αποικιστικής αποστολής στη Θάσο.
Αυτά αναφέρονται στα γραπτά του έγκυρου ιστορικού Θουκυδίδη)..
Μαζί με τον Όμηρο και τον Ησίοδο ο Αρχίλοχος είναι μια γιγαντιαία μορφή της «Αγίας Τριάδος» του Ελληνισμού. Αν και „πατρικός του άξονας“ είναι ο Όμηρος – η γλώσσα που χρησιμοποιούσε ο Αρχίλοχος ήταν ιωνική διάλεκτος των Κυκλάδων με ομηρικές επιδράσεις και ονομάστηκε Αρχιλόχειο-ο Αρχίλοχος είναι ο πρώτος Ευρωπαίος ποιητής που έστρεψε την ποίηση στον εσωτερικό άνθρωπο, στο «εδώ και τώρα».
Στον τάφο του ένα επιτύμβιο επίγραμμα ανέφερε ότι οι Μούσες
Σε ηλικία 15 χρονών, ο Αρχίλοχος εστάλθει από τον πατέρα του στην αγορά με μια αγελάδα για να την πουλήσει. Στον δρόμο συνάντησε ΕΝΝΕΑ γυναίκες οι οποίες προθυμοποιήθηκαν να αγοράσουν την αγελάδα σε καλή τιμή. Όταν ο Αρχίλοχος συμφώνησε αυτές και η αγελάδα εξαφανίστηκαν και του άφησαν μία λύρα. Στον τάφο του ένα επιτύμβιο επίγραμμα ανέφερε ότι οι Μούσες τον άφησαν να βρει τον Ίαμβο επειδή υπήρχε φόβος να ξεπεράσει τον Όμηρο στο εξάμετρο.
τον άφησαν να βρει τον Ίαμβο επειδή υπήρχε φόβος να ξεπεράσει τον Όμηρο στο εξάμετρο.

Νίκος Σάμιος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου